مرکز بیزینس کوچینگ ایران | IBC

مدیریت مالی کسب و کار ، برگ برنده ی هر بیزینس

مدیریت مالی

2 / 5. 1

رهبر یک کسب و کار باید مدل مالی متغیری از چشم انداز خود ایجاد کند و مدیریت مالی کسب و کار خود را به بهترین نحو هدایت کند که لازمه پیشرفت کسب و کار است. به ویژه، یک رهبر کارآفرین باید:

  1. ابزارهای مناسبی برای مدیریت مالی کسب و کار در دست داشته باشد.
  2. اهمیت حداکثر کردن جریان های مالی ( نقدی ) شرکت را درک کند.

همچنین صاحب یک کسب و کار دارای دو هدف مالی مشخص و گاها مشکل ساز می باشد:

  1. تقویت پرداخت های طولانی مدت کسب و کار
  2. حداکثر کردن ارزش شرکت

هر دو هدف مطرح شده دارای اهمیتی یکسان هستند و نیازمند توجه بسیار کارآفرینان می باشند .

مشاهده کنید :  اپلیکیشن بیزینس کوچینگ

رهبران ارزش شرکت شان را به حداکثر می رسانند

  • سوداوری طولانی مدت را از طریق حداقل کردن هزینه ها ، افزایش دهید ، درآمدهای عملیاتی را تقویت کنید و در صورت نیاز در زمان و شرایط مناسب استقراض کنید .
  • مهارت قیمت گذاری بر کالا و خدمات خود را به خوبی بیاموزید تا سودآوری جاری شرکت تان را به حداکثر برسانید .

برای ایجاد ارزش مالی برای شرکت ، رهبران باید ضمانت کنند که سرمایه در گردش به بهترین شکل و با بیشترین تاثیر گذاری در حال استفاده است . درآمدها و استقراض ها نیز باید تقویت شوند – باید سرمایه مورد نیاز برای رشد شرکت را در سطحی قابل کنترل تهیه کرده و با نیاز شرکت سازگار باشد . مالیات ها نیز باید پرداخت گردند ، هزینه ها کاهش یابند و برای رخدادهای غیر قابل انتظار که گاهی در کسب و کار اتفاق می افتد نیز باید از پیش آمادگی های لازم را پیدا کرد .

مشاهده کنید : تحلیل کسب و کار

یکی از بخش هایی که رهبران کسب و کارهای کوچک باید به طور ویژه در آن مهارت کافی داشته باشند این است که یاد بگیرند چطور به منظور حداکثر کردن سودآوری، بر کالاها و خدمات قیمت گذاری کنند. این مهارت ارزشی بالا حتی بالاتر از علم و تحصیلات دارد. قیمت گذاری یعنی عملکردی که باعث میشود بازاریابی و امور مالی مطابق سطح توانایی مشتری در پرداخت تنظیم گردد و عاملی بسیار مهم در سودآوری و گردش های مالی شما است . یک ابزار کارآمد برای تفکر سیستماتیک درباره تصمیم گیری هایی که در رابطه با قیمت گذاری اتخاذ میشود ، این است که یک جدول قیمت گذاری مانند زیر طراحی کنید :

 

                                               جدول قیمت گذاری
 قیمت در واحد 50000 دلار  

درصد ها

 

در واحد

واحدهای فروخته شده 30000 دلار
واحد/هزینه متغیر 40000 دلار
درآمد فروش 1500000 دلار
هزینه های متغیر 1200000 دلار         100.0%     50.00 دلار
هزینه های عام المنفعه 300000 دلار         80.0%       40.00 دلار
هزینه های ثابت 165000 دلار         20.0%      10.00 دلار
          سود 135000 دلار         11.0%       5.50 دلار
درآمد فروش سر به سر = 825 هزار دلار

واحدهای فروش سر به سر = 16500 دلار

 

مشاهده کنید : سیستم سازی کسب و کار

 

جدول قیمت گذاری به رهبر یک کسب و کار این اجازه را می دهد تا برای قیمت گذاری کنونی شرکت اصولی برقرار کند و سپس ارزیابی کند که تاثیرات مالی هر یک از کارهای انجام شده و تغییراتی که میتوان در رابطه با آنها ایجاد کرد ، چه بوده است . نتایج حاصل از تغییرات در بخش های مختلف مدل کسب و کار را میتوان به درستی و با دقت دنبال و پیش بینی کرد . یک جدول قیمت گذاری را میتوان برای هر یک از خطوط تولید به صورت جداگانه تدوین کرد و در نهایت یک جدول کلی برای تمام اطلاعات موجود در جداول قیمت گذاری تدوین کرد تا بتوان استراتژی های کاری مختلف که جهت پیش برد امور میشود را مقایسه کرد .

مشاهده کنید : استراتژی کسب و کار

رهبران جریان مالی شرکت را تقویت میکنند :

  • هزینه های غیر ضروری را کاهش دهید .
  • موجودی بانکی یا سرمایه در گردش شرکت را افزایش دهید .
  • درآمدها را افزایش دهید .
  • هزینه های نقدی را کاهش دهید .
  • بهره وری را افزایش دهید .
  • زمان بندی حساب های پرداختی را تقویت کنید .

یکی از شاخص های اصلی در موفقیت کسب و کار، جریان مالی شماست. جریان مالی ( نقدینگی ) تنها بازتابی از چگونگی عملکرد کسب و کارتان نیست، بلکه علاوه بر آن برای شما شتاب مالی ایجاد میکند. لازمه ی بیشتر شدن جریان مالی، مهارت در مدیریت مالی کسب و کار است.

جریان های مالی

برخی از راهکار های مدیریت مالی کسب و کار :

  • تمام دارایی و سرمایه خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید همه آنها به درستی در حال استفاده شدن می باشند . در آن صورت ، دارایی های غیر ضروری و غیر اصلی به جریان مالی آزاد فروخته میشوند تا بهره وری استفاده از آنها افزایش یابد .
  • بررسی کنید آیا مشارکت دادن سرمایه گذاران جدید ، وام / قرض دهندگان جدید یا فروشندگان می تواند برای شما سودآوری بیشتری ایجاد کند و مفید باشد . این کار می تواند به خوبی میزان کنترل شما بر کسب و کارتان را تاحدی کاهش دهد.
  • هرکاری که ممکن است برای افزایش درآمد خود از طریق فروش بیشتر ، افزایش قیمت ، افزایش سرعت جمع آوری پرداخت ها یا حتی از طریق سازماندهی پرداخت ها از پیش ، انجام دهید .
  • قرار دادهایی تنظیم کنید که باعث افزایش مدت زمان پرداخت شما به فروشندگان شودتا روند پرداخت به فروشندگان را کاهش دهید یا پرداخت ها را پراکنده کنید .
  • همچنان به دنبال روش هایی برای ارتقاء سیستم های کاری خود باشید تا بتوانید عملکرد کارمندان تان را بهتر کنید و بهره وری آنها را افزایش دهید .
  • نیازهای مالی تان را کاهش دهید و موجودی کالاهای خود از مواد خام را از طریق سیستم هایی که طبق آن کالاهای مورد نظر در زمان نیاز دریافت میشوند و باعث تطابق بیشتر نیازها با ذخایر میشود ، افزایش دهید .

در تمام این موارد بیان شده سعی برآن بوده تا مدیریت مالی کسب و کار شما بهینه گردد، نقدینگی شما تا حد ممکن افزایش یابد و نقدینگی بیشتری داشته باشید ، بدون آنکه در روند پیشرفت شما خللی ایجاد شود.

 

میچل گربر : « زمان آن رسیده که استراتژی مالی خود را مورد بررسی قرار دهید ، و اگر هنوز این کار را نکرده اید پس بهتر است شروع کنید ؛ بررسی استراتژی مالی خود را به عنوان یکی از امور مهم مدیریت مالی کسب و کارتان در نظر بگیرید . به زودی خواهید دید که چطور استراتژی های مالی شما با هدف استراتژیک شما و کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام می دهید هماهنگ می باشد و خواهید دید که چطور مجموعه ای شفاف از استراتژی های مالی به شما کمک میکند تا تصمیم گیری هایی قاطعانه تر و با شک و ابهام کمتری داشته باشید و مدیریت مالی کسب و کار خود را بهبود دهید. »

 

میچل گربر : « ایجاد یک شرکت موفق جهانی نیازمند این است که نسبت به ایجاد پیشرفت در کسب و کارتان  و رشد شخصی تان به خود تعهد دهید تا هر آنچه در توان دارید را در این راستا بکار گیرید . »

مشاهده کنید : رهبری کسب و کار

مدیریت مالی کسب و کار از پایه های اساسی شرکت شما محسوب میگردد، لذا توجه و تلاش در راستای توسعه مهارت های سازمانی و فردی مدیریت مالی شرکت، از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه میشود برای ارزیابی مهارت خود در مدیریت مالی کسب و کار و نحوه تدوین استراتژی مالی مناسب، از مربی کسب و کار مناسب با حوزه کاریتان بهره بگیرید. یک بیزینس کوچ موفق میتواند بهینگی مدیریت مالی کسب و کار شما را نیز تضمین کند.امیدواریم از خواندن این مقاله از سایت مرکز بیزینس کوچینگ ایران لذت برده باشید

مقالات مرتبط

نظر خود را بنویسید:
ثبت نظر
ممنون از ثبت نظر شما، دیدگاه شما در انتظار بررسی می باشد.
نظرات کاربران:
ابراهیم کمالی
1399/06/28
مطالب ارزشمند و به روزی هستند که برای رهبرهر کسب و کاری در دنیای امروز ضروری است
ابراهیم کمالی
1399/06/28
بسیار ارزشمند و کاربردی هستند سپاسگزارم