مرکز بیزینس کوچینگ ایران | IBC

لایف کوچ حرفه‌ای را با این 6 ویژگی بشناس

5 / 5. 2

یک لایف کوچ (Life Coach) شایسته می‌تواند به شما در شناخت و درک ارزش‌های حقیقی و احساساتتان در زندگی کمک زیادی کند. او در واقع یک متخصص سلامت است که می‌تواند در روزگاری که سطح استرس در آن بسیار بالاست، مسیر یک زندگی مثبت‌تر و رضایت‌بخش را نشانتان دهد. تردیدی نیست که استخدام یک لایف کوچ مزایای زیادی دارد و هزینه کردن برای این منظور، کاملاً ارزشش را دارد؛ اما قبل از بهره‌مندی از این مزایا، ابتدا باید از انتخاب یک فرد مناسب اطمینان حاصل کنید. در ادامه 6 ویژگی مهمی را که یک لایف کوچ باید از آن‌ها برخوردار باشد، معرفی و تشریح می‌کنیم. البته اگر قبلش با بیزنس کوچینگ آشنا شوید انتخاب یک لایف کوچ حرفه ای راحت تر خواهد بود. پس با مرکز بیزینس کوچینگ ایران همراه باشید.

1. داشتن گواهی‌نامه‌های معتبر

صداقت، پایه و اساس اعتماد است؛ بنابراین یکی از راه‌های حصول اطمینان از شایستگی لایف کوچ، تحقیق درباره صلاحیت علمی و عملی اوست؛ شما باید اسناد و گواهینامه‌هایی را که مؤید این صلاحیت هستند، از فرد موردنظرتان مطالبه کنید.

متأسفانه این روزها همه می‌توانند مدعی شوند که دستی بر آتش لایف کوچینگ دارند! به‌عنوان مثال، اگر واژه لایف کوچ را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام سرچ کنید، با فهرست بلندبالایی از اسامی مختلف روبرو می‌شوید. بااین‌حال، اغلب این مُرشدان یا اصطلاحاً “گروه های مجازی” که ظاهرِ کوچ را به خود می‌گیرند، معمولاً پیشنهادهایی کلی را ارائه می‌دهند که فایده‌ای برای شخص شما ندارند.

یک لایف کوچ حرفه‌ای، با حضور در دوره‌های مربی‌گری و اخذ گواهینامه‌های معتبر به‌خوبی می‌داند که چطور باید شما را هدایت کند و چگونه زمینه‌ساز تحولات بزرگ در زندگی‌تان باشد. او با در نظر گرفتن هر سناریو، پیشنهادهای متفاوتی را ارائه می‌دهد که این توانمندی، مستلزم درک کامل جنبه‌های مختلف لایف کوچینگ است. مثلاً وقتی به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار درصدد بهبود روابط تجاری شرکتتان هستید، مطمئناً توصیه‌های مبهمی مثل “اعتمادبه‌نفس داشته باش”، گره‌ای از مشکل باز نمی‌کند. در این وضعیت شما به فردی نیاز دارید که شناخت خوبی از مراحل لازم برای بهبود روابط با مشتریان و شرکای تجاری شما داشته باشد.

با استخدام یک لایف کوچ رسمی و معتبر تا حد زیادی مطمئن می‌شوید که پولتان را جای درستی خرج کرده‌اید و همین اطمینان، برایتان نوعی آرامش خاطر به همراه دارد.

2. تخصص

هر لایف کوچ در زمینه یا زمینه‌های خاصی تخصص دارد و فقط در همان زمینه‌ها از صلاحیت ارائه پیشنهاد برخوردار است. به‌عنوان مثال، یک لایف کوچ متخصص در زمینه برقراری و حفظ روابط زناشویی، احتمالاً پیشنهادهای مناسبی برای حفظ سلامت مالی شرکت شما ندارد!

بنابراین یکی از نکات بسیار مهم در لایف کوچینگ این است که فردی را انتخاب کنید که حوزه تخصصی‌اش با نیازها و انتظاراتتان همخوانی و تجانس داشته باشد. لایف کوچینگ شاخه‌های مختلفی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کوچینگ هوش هیجانی
  • کوچینگ دستیابی به اهداف
  • کوچینگ زندگی
  • کوچینگ انگیزشی
  • کوچینگ توسعه فردی
  • بیزینس کوچینگ
  • کوچینگ تغییر حرفه
  • و …

تناسب بین نیاز شما و تخصص لایف کوچ، کسب نتیجه دلخواهتان را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

تخصص

3. همدلی

همدلی یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های لایف کوچینگ است که فرد را قادر می‌سازد بتواند ضمن برقراری ارتباط با سناریوهای مختلف، با آن‌ها همزادپنداری کرده و از این طریق کمکتان کند تا وسعت دیدتان را نسبت به مسائل و شرایط مختلف، افزایش دهید. همدلی، شرط لازم برای درک احساسات دیگران است. فردی که فاقد مهارت همدلی باشد، به جای تمرکز بر حالات عاطفی و روانی مراجعه‌کنندگان، روی افکار و وضعیت آن‌ها تمرکز می‌کند. همدلی، حلقه اتصال لایف کوچ با دیگران است که اگر نباشد، رابطه مؤثری بین افراد برقرار نمی‌شود. شما خیلی راحت می‌توانید به وجود یا عدم وجود خصوصیت همدلی در فرد مقابلتان پی ببرید. لحن یک لایف کوچ نباید آمیخته با خودستایی و غرور باشد. او باید سرشار از احساسی باشد که نشان دهد شما و آنچه را در زندگی‌تان رخ می‌دهد، درک می‌کند.

با توجه به اهمیت عامل همدلی، پیشنهاد می‌کنیم فردی را برای لایف کوچینگ انتخاب کنید که تجربه کار در محیط‌های چند فرهنگی یا سفر به چنین محیط‌هایی را داشته باشد. چنین فردی می‌تواند به مسائل از جنبه‌ها و زوایای مختلفی نگاه کند که این ویژگی، علاوه بر تاثیر بر مهارت همدلی، وی را قادر می‌سازد که در کمک به حل بسیاری از مسائل، راهکارهایی خلاقانه و خارج از چارچوب را پیشنهاد دهد.

لایف کوچ

4. مثبت اندیشی

مثبت بودن، مؤلفه‌ای جدایی‌ناپذیر در رویکردهای یک لایف کوچ حرفه‌ای و قابل‌اتکاست. او باید منبع انرژی مثبت باشد و ضمن بمباران منطقیِ مراجعه‌کنندگان با امواج مثبت، زمینه جذب و پذیرش این امواج را در آن‌ها فراهم سازد. این ویژگی مخصوصاً در تعامل با افرادی که نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی دارند، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. مثبت اندیشی یا تفکر مثبت، کمک می‌کند تا به جای مسائل، روی راهکارها متمرکز شوید. این سناریو، به جای تمرکز بر کاستی‌ها و مشکلات زندگی، راه را برای تفکر سازنده هموار می‌کند.

پیشنهادهای یک لایف کوچ مثبت اندیش، همواره با انگیزه و ترغیب توأم هستند. این تواناییِ انتقال انرژی و اشتیاق در حرکت به سوی اهداف، وجه تمایز یک مربی عالی از یک مربی معمولی است. به‌عنوان مثال، ممکن است هدف نهایی شما حرکت از مبدا A به مقصد E باشد؛ اما شاید اگر مسیر B تا D را طی نکنید، فرصت روبرو شدن با اتفاقات یا نکات شگفت‌انگیزی را از دست بدهید. لایف کوچ علاوه بر کمک به شما در رسیدن به مقصد نهایی، تلاش می‌کند که بهترین و پربارترین تجربه ممکن را از این سفر داشته باشید. به‌علاوه، یک فرد مثبت نگر به شما آموزش می‌دهد که چطور از زوایای دیگری به زندگی و اتفاقات آن نگاه کنید؟

5. مسئولیت‌پذیری

همیشه یادتان باشد که یک لایف کوچ، صرفاً به دلیل داشتن تخصص در حوزه مربی‌گری، فردی کامل و بری از خطا و کاستی نیست. او هم مثل شما و همه، انسان است و ممکن است اشتباه کند. گاهی ممکن است ایده یا پیشنهاد مربی، بنا به هر دلیلی، به نتایج مطلوب منجر نشود و اینجاست که او باید با نشان دادن مسئولیت‌پذیری، این موضوع را بپذیرد.

یک لایف کوچ پاسخگو و مسئولیت‌پذیر، فردی فروتن و متواضع است که باید در قبال اشتباهاتی که انجام می‌دهد، آگاه و هدایت‌پذیر باشد. اما این بدان معنا نیست که مربی را بابت اشتباهاتش، آماج سرزنش‌ها و گلایه‌هایتان قرار دهید. اتفاقاً اشتباه کردن، بخشی از فرایند لایف کوچینگ است. مربی، ایده و پیشنهاد می‌دهد و همراه با شما، کارایی و اثربخشی این ایده‌ها را می‌سنجد. محال است یک مربی همیشه بتواند همان دفعه اول، برای باز کردن قفل درب، کلید درستی را پیشنهاد کند. بنابراین اشتباه کردن، به‌خودی‌خود اتفاق عجیبی نیست؛ آنچه در این میان اهمیت دارد پذیرش اشتباه و عدم اصرار به ادامه اقدامات بی‌نتیجه است.

مسئولیت‌پذیر بودن لایف کوچ، این خصوصیت را در شما هم تقویت می‌کند تا به جای چشم‌پوشی از اهدافتان، برای رسیدن به آن‌ها بیشتر تلاش کنید. به عبارت دیگر، تعهدی را در خودتان ایجاد کنید و در قبال تحقق یا عدم تحقق اهدافتان، نزد خودتان پاسخگو باشید. این امر باعث شکل‌گیری نوعی نگرش کمال‌گرایانه در شما می‌شود که به‌واسطه آن می‌توانید به اهدافی که روزی تحققشان را محال می‌دانستید، دست پیدا کنید. مسئولیت‌پذیری، شما را به بهترین ورژن از خودتان تبدیل می‌کند؛ بااین‌حال توجه داشته باشید که تبدیل شدن به این ورژن، فرایندی زمان‌بر و مستلزم حوصله و صبر است.

6. ذهنیت استراتژیک

اگر احساس می‌کنید که مربی فعلی‌تان، توصیه‌ها و پیشنهادهای مبهمی را ارائه می‌دهد، بهتر است به فکر استخدام یک لایف کوچ دیگر باشید. فردی که مسئولیت مربیگری شما را بر عهده می‌گیرد، باید نقشه راه و مراحل چگونگی تحقق اهداف را ترسیم کند.

اما چطور باید از ذهنیت استراتژیک یک لایف کوچ مطمئن شد؟ برای پی بردن به این امر باید در ملاقات و مصاحبه اولیه با او به نحوه صحبت کردنش دقت کنید. شکل صحبت کردن مربی باید مبتنی بر موارد زیر باشد:

  • تمرکز بر اتصال به جای اصلاح
  • تمرکز بر احترام به جای تقابل
  • ایجاد خود فهمی به جای گفتن و افشا
  • تشویق به ارزیابی به جای ارائه پیشنهادهای مبهم
  • ایجاد شفافیت و تشویق به تفکر انتقادی به جای تکیه بر عادات همیشگی

فراموش نکنید که رسالت اصلی لایف کوچینگ، کمک به شما در یافتن پاسخ سؤال‌هایتان از طریق توسعه مهارت‌های حل مسئله است. به عبارت دیگر، لایف کوچ به جای ماهی دادن، ماهی گرفتن را یادتان می‌دهد. بنابراین نباید او را با یک دایرة‌المعارف همه‌چیزدان اشتباه بگیرید زیرا قرار نیست که برای همه پرسش‌هایتان، جوابی در آستین داشته باشد!

لایف کوچ - ذهنیت استراتژیک

 

سخن آخر

لایف کوچ‌ها افراد متخصصی هستند که بسته به حوزه تخصص، به دیگران در دستیابی به اهدافشان یاری می‌رسانند. تردیدی نیست که سرمایه‌گذاری در زمینه لایف کوچینگ، اقدامی ارزشمند است اما قبل از هر چیز لازم است که ویژگی‌های یک لایف کوچ مناسب را بشناسید که در این مطلب، 6 مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را برشمردیم. و همچنین می توانید چالش های موجود در کوچینگ را نیز مطاله فرمایید.

مقالات مرتبط

نظر خود را بنویسید:
ثبت نظر
ممنون از ثبت نظر شما، دیدگاه شما در انتظار بررسی می باشد.
نظرات کاربران:
بابک قدیریان
1401/01/19
باسلام موارد خیلی خوبی ه برای انتخاب لایف کوچ .سپاس